Proč hledat smysl života?

5. ledna 2010 v 1:07 | Marpefi |  Smysl života




Nejprve si položme otázku, zda existuje nějaký objektivně pravdivý smysl života - nadřazený našim představám a přáním, které jsou často: mít velkou rodinu, vybudovat kariéru, užívat si atd....existuje nějaký takový smysl?

Dle mého názoru jsou obecně pouze 2 základní možnosti:

Náhoda a evoluce

Takto nám to odmalička vštěpují do hlav školy, média apod. Pokud tomu tak skutečně je, pak smysl života de facto neexistuje - resp. je relativní a vždy si můžeme vytyčit svůj vlastní smysl. V obecném pohledu je jím vlastně reprodukce a přežití.

Bůh - stvořitel

Pak tady máme další možnost - a to tu, že nás "Někdo" stvořil. Pokud tomu tak je, pak bude náš smysl nadřazen Jeho zájmům a proč nás zde na Zemi vůbec nechává žít. Ve stručnosti lze říci, že v rámci této hypotézy je smyslem života žít život v určité morální čistotě a lásce - neboť je téměř jisté, že se budeme po smrti jednou zodpovídat za to, co jsme udělali...

Ale jak to tedy je? Má smysl se tím vůbec zabývat a hledat, která z těchto stran má pravdu?

Dovolte mi malou myšlenkovou ilustraci...:

Představte si, že vás někdo zavede do místnosti, kde leží 10 skleniček a řeknou vám, že je v nich voda...A máte si libovolně vybrat jednu ze skleniček a vypít...Je to problém, za předpokladu, že jste přesvědčen, že vám nikdo nelže? Určitě ne...klidně vypijete a jdete dál...

Vyjdete ven z budovy a půjčí vám automobil - můžete si vybrat jeden z 10 aut. Vyberete a jedete...

Snadné a bez komplikací, že ano? Tak teď to pojďme aplikovat na realitu...:

Přijdete do místnosti, kde leží 10 skleniček a někdo vám řekne, že musíte vypít 1 skleničku ...jenže ve 2 z nich je jed, který způsobí nepředstavitelná muka a po dlouhé době smrt.

Či vyjdete ven na parkoviště a nabídnou vám vybrat si 1 z 10 aut...ale řeknou Vám, že 2 auta mají nefunkční brzdy...

Reakce


Jak budete reagovat? V klidu...v pohodě? Happy...nic se neděje? V těchto příkladech existuje 20% pravděpodobnost, že lidově řečeno "půjdete do kytek". Jistě uděláte všechno proto, abyste zjistili, která sklenička je bezpečná, a které auto má funkční brzdy...není to tak?

Stejnou analogii vidím se smyslem života! Pokud existuje vyšší moc, pak by bylo hodně hloupé ignorovat ji!

Těch 8 skleniček a 8 autíček představuje evoluční teorii, která vám tvrdí, že si můžete žít jak chcete a nikdo vás pak nebude trestat - jen prosím dodržujte zákony....Z vašeho pohledu (jak jste učeni od ZŠ) jste přesvědčeni, že sdílíte předka s opicemi, a že jste tady náhodou...Máte tedy 80% jistotu, že si můžete zvolit vlastní smysl života...jenže někteří kolem vás pořád šíří něco o Bohu...

Ty 2 skleničky a 2 autíčka představují právě protiargumenty evoluci a důkazy existence Boha. V mém ilustračním případě jsem zvolil pouze 2 (tedy 20%), protože nechci provokovat evoluční nadšence..ač jsem přesvědčen, že lze na šance pohlížet minimálně 50/50....(z mého pohledu je to jasných 100/0 pro Boha)

Jak se tedy budete před výběrem auta a správných skleniček rozhodovat? Spokojíte se s tím, že vám bude někdo tvrdit - je to tak a tak...vždyť jich je 8!...je jich víc...co bys řešil/a...???

Nebo si řeknete..uf...a co když si vyberu špatné auto/sklenku?

Stejně to vidím se smyslem života...máte tady skleničky s teorií evoluce a skleničky s teorií Boha...vyberete si bezhlavě evoluční? Nebo si raději prozkoumáte, jak to tedy je? A raději budete bádat, abyste měl/a jistotu?

Toť podmět k zamyšlení...Není účelem článku říkat, jaký je onen smysl života...jen si uvědomit, že jeho hledání může být zásadní věcí. V jedné moudré knize je psáno "kdo hledá - najde...", tudíž se nebojte hledat...pokud budete hledat upřímně...naleznete.




Klíčová slova: Proč hledat smysl života, smysl života, evoluční teorie, Bůh
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 pruhovana pruhovana | Web | 5. ledna 2010 v 1:20 | Reagovat

jak já bych potřebovala najít smysl života ... no prakticky je to momentálně jediné co hledám, když vynechám učebnici ekonomiky ...

2 Bobb Bobb | E-mail | 5. ledna 2010 v 1:22 | Reagovat

Ahoj.Jednou k nám přišli svědci Jehovi.První otázka byla jestli znám smysl svého života.Vzhledem k tomu že jsem byl poněkud rozespalý jsem se 3x zeptal Co prosím? Pak mi to došlo a pár minut jme hovořili.Myslím si že skopnout ze schodů se slovy táhni umí každý chudák.Zvolil jsem jinou variantu a vyslechl co měli na srdci.Vzal jsem si od nich brožuru kterou jsem si přečetl (ke konci jsem se i některým názorům musel zasmát) a čekal kdy se zase staví abych jim to vysvětlil po svém.Na tyto věci mám poněkud realistický názor a články z bible si lze přebrat lecjak. Bůh = panáček na obláčku nebo bitosti z jiné planety?Už v pyramidách byly nákresy létajících strojů nebo mapa hvězdné soustavy (byla tam i jedna planeta která pravděpodobně zanikla) ...Bohužel se k nám již nikdo nestavil a já si jak blbec připravoval poznámky,otázky a odpovědi. Jinak pokud chcete,mrkněte se na můj blog.Mám tam spoustu užitečných programů,her ke stažení a pokud napíšete seženu linky na hry nebo seriálové klíče. :-x

3 Marpefi Marpefi | 5. ledna 2010 v 1:50 | Reagovat

[1]: ahojko, rád Ti pomůžu...věřím, že jej znám. Resp. jsem se přesvědčil, že jej znám.

Pokud se budeš chtít poptat, rád plknu třeba přes mail...tak nějak jsem shromáždil dost informací o všem možném.

Měj se

4 Marpefi Marpefi | 5. ledna 2010 v 1:52 | Reagovat

[2]: zdravím,

jj Svědci...příběhy možná vykládat různě lze...to je pravda...jenže v kontextu celé knihy (celistvost, vnitřní harmonie, soudržnost a návaznost...a v neposlední řadě neustálé potvrzování archeologií) lze přepokládat, že to nebude jen snůška pohádek...

Nicméně na Svědky pozor!...

5 werterber werterber | 5. ledna 2010 v 19:19 | Reagovat

aha, takže tvůj Bůh mučí lidi, když si vybereme skleničku s jedem? Proč Bůh tedy neoznačil skleničky s jedem, když je tak milosdrný?

6 Marpefi Marpefi | 5. ledna 2010 v 20:38 | Reagovat

[5]: Zdravím Tě,

víš...jestli je hypoteticky (pro Tebe) pravda, že se každý bude zodpovídat po svém životě za to, co svévolně dělal, pak by pro některé bylo lepší, kdyby vypili onen jed...

A jen pro Tvoji informaci...ony skleničky označeny jsou...jen umět číst...

7 myo myo | 5. ledna 2010 v 23:37 | Reagovat

...Z MEHO POHLEDU TO JE JASNYCH 100/0 PRO BOHA....a o to pravě jde ,každy ma svuj pohled na život,...někdo hledá jeho smysl a druhého to vubec nezajimá.Možná smysl života poznáme,až po smrti....bohužel!...no nic, jdu číst, učit se,bádat,hledat atd. ..čím víc člověk ví,tím víc má jeho život smysl.     ahojky   jo mrknite do knihy knih  KAZATEL 1 a 7

8 Marpefi Marpefi | 6. ledna 2010 v 1:33 | Reagovat

[7]: vesměs souhlasím...jen chci právě ty, které to nezajímá zaktivizovat alespoň k zamyšlení...protože "možná to poznáme, až po smrti...bohužel" může být, jak jistě uznáš dost pozdě...

Ztratit vesměs nemůžeš nic...ale získat všechno!

9 Otakar Otakar | E-mail | Web | 19. března 2011 v 15:48 | Reagovat

Myslím Marpefi, že máte pravdu s prvním vysvětlením smyslu života - smysl života je relativní a každý si nachází vlastní. Dodávám, že smysl života se u lidí často mění v průběhu jejich života
Jen pár extrémních příkladů pro dokumentaci:

a) Mnoho ruských vojáků za druhé světové mělo dočasný smysl života v zabití co největšího počtu fašounů (hlavně ti, kteří ve válce přišli o rodinu).
b) Japonští workoholici vidí smysl života v plném nasazení pro zaměstnavatele (a občas z toho někdo z nich umře).
c) Big Lebowski (známý film) měl smysl života v totálním vegetu, hlavně když nemusel pracovat.
d) Služba bohu je další příklad smyslu života, a hlavně u katolíků vede často k poruchám osobnosti a patologickému chování (sexuální skandály).
e) Pastorační činnost mezi divochy stála kněze často i život, ale museli mezi ně jít. (Poslední neslavný konec misionářů zaznamenali Korejci v Afganistánu.)
f) Perpetum mobile je také dobrý příklad smyslu života, snahy o jeho objevení stály "výzkumníky" často společenské postavení a všechny peníze.
g) Hlavně ženy vidí smysl života ve své rodině, ale to už není extrém.

K výroku výše: "Ve stručnosti lze říci, že v rámci této hypotézy je smyslem života žít život v určité morální čistotě a lásce - neboť je téměř jisté, že se budeme po smrti jednou zodpovídat za to, co jsme udělali..."
To jsou jen bezobsažné proklamace a trapné hrozby peklem. Uznávám, že ve středověku strach ze zatracení měl kladný vliv na myšlení lidí a občas zmírnil jejich extrémní chování. Ale dnes? Většina Američanů věří v boha a zločinnost je tam ve srovnání s námi, národem bezvěrců, zcela katastrofální.

Ale citovaný slogan o morální čistotě a lásce je dobrým příkladem šablonovitého křesťanského myšlení - žádná reflexe, posouzení reality, zda to co říkám, sedí a opírá se o skutečnost. A to už nemluvíme o vraždách ve jménu boha, kterých se např. americká armáda se svými polními kuráty a kaplany dopouští stále. Jak se mohli kněží aktivně účastnit války např. v Koreji a Vietnamu? Místo aby všechny křesťanské církve ve smyslu svého učení jednoznačně odmítli jakoukoliv válku, tak podporovali i neuvěřitelnou protiprávní a bezdůvodnou invazi USA do Iráku.  Kde je ta morální čistota a láska? Jak ubohé!

Jak je vidět, smyslů života je mnoho, některé jsou jen vybubnovávané do světa, ale neřídíme se jimi, jiné realizujeme, ať jsou dobré nebo špatné.

Nezapomínejme, že člověk je svým způsobem robot, evolucí předem naprogramovaný k určité činnosti. Ale protože nervových spojů v mozku jsou miliardy, každý člověk má jiné rodiče a neustále se přizpůsobuje podmínkám, ve kterých žije, není to naprogramování zjevné na první pohled. Micméně základní program vyvstává do popředí poměrně jasně:
a) Přežít.
b) Rozmnožit se.
c) Sociálně se začlenit.
d) Poznávat svět kolem sebe a zlepšovat své životní podmínky.
e) Obstát v konkurenci jiných lidí, a pokud možno být lepší. (V čem? To je dnes skoro jedno, proto vznikla Guinessova kniha rekordů.) Na těchto základních motivech si tvoří smysl života většina z nás.

Prosím jiným způsobem vysvětlit příklady se sklenkami a auty, protože jsem nepochopil jejich vztah k evoluci a bohu.

10 Marpefi Marpefi | 19. března 2011 v 21:38 | Reagovat

[9]: Zdravím,

myslím, že tady nemá smysl se hádat. Máte svůj názor, který je z oblasti realativity, která tu byla zmíněna...

Většina bodů je doplnění toho, co jsem tu psal taky do článků...

Nic to však nemluví o tom, jestli nějaký objektivní smysl je či nikoliv...

Nicméně díky za názor...

Marpefi

11 Anonym Anonym | 24. července 2011 v 7:19 | Reagovat

A vas to bavi??

12 Marpefi Marpefi | E-mail | Web | 24. července 2011 v 13:23 | Reagovat

[11]: na koho byl dotaz a čeho se týká?:)

13 Sakikura Sakikura | E-mail | 2. ledna 2012 v 22:33 | Reagovat

Mě prostě zajímá proč je život takový jaký je a proč jsou lidé takoví jací jsou, co je špatně  a co dobře, co je pravda a co lež? jak se v tom má člověk vyznat, za odpověd bych dala cokoli, ale nechci aby to souviselo s bohem...:(

14 Marpefi Marpefi | 3. ledna 2012 v 20:52 | Reagovat

[13]: víš...

jsi teď asi v podobné situaci, jako jsem byl kdysi já...byl jsem zdeptaný z těch všech "pravd" a protichůdných tvrzení všech různých lidí...proto jsem z plna duše volal k "neznámému" Bohu, aby mi dal poznat pravdu...

A On to udělal...pokud ale nechceš, aby to souviselo s Bohem, pak se obávám, že nikdy pravdu nalézt nemůžeš..protože pokud Bůh je, pak ji najdeš pouze v Něm...

Petr

15 cheap_viagra cheap_viagra | E-mail | Web | 15. července 2015 v 4:09 | Reagovat

Looking for wie erkennt man echte <a href="http://viagra7sideeffects.com/">cheap viagra</a>?   Your source for <a href="http://cialis7sideeffects.com/">cheap cialis</a> online information.

16 place place | E-mail | Web | 27. července 2015 v 3:32 | Reagovat

<a href="http://sildenafil7online.com/">cheapest place to buy viagra online</a> works for people in different ways.   Isn�t fda fda for safety of piu potente <a href="http://tadalafil7online.com/">cheap european cialis</a> o viagra.

17 generic_viagra generic_viagra | E-mail | Web | 29. října 2015 v 0:13 | Reagovat

Hello!
<a href="http://1generic10pills.com/">generic viagra</a> , <a href="http://2generic10pills.com/">generic cialis</a> ,

18 without without | E-mail | Web | 13. listopadu 2015 v 19:14 | Reagovat

For some <a href="http://www.cheapmedpills11.com/">viagra without a doctor prescription</a> could be an ideal variant, for others – Cialis Super Active would suit more.   My own doc gave me a prescription for <a href="http://www.cheapharm11.com/">cialis without a doctors prescription</a> and I have hubby's Levitra to try.

19 price price | E-mail | Web | 17. listopadu 2015 v 7:02 | Reagovat

What <a href="http://www.pills11medonline.com/">best price viagra</a> kolik to stojí Vulgarly Treatments all for zajímavým řešením.   <a href="http://edpills11.com/">best price cialis</a> is available by prescription only and is not for everyone.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama